De blauwe zones als inspiratie

Op maar een paar plekken in de wereld worden mensen zo’n 90-100 jaar, in goede gezondheid, zonder veel invaliditeit of medicijnen. We noemen deze gebieden ‘the blue zones’. (Het Italiaanse eiland Sardinië, Okinawa in Japan
Loma Linda in Californië, geïsoleerde Nicoya in Costa Rica Peninsula, Ikaria, een geïsoleerd Grieks eiland)

Het is interessant om te kijken wat deze gebieden gemeenschappelijk hebben. Uit onderzoek werden 9 gemeenschappelijke kenmerken gevonden:

1. Bewegen

In de blauwe zones bestaat een leefomgeving waar natuurlijk bewegen wordt gestimuleerd. Ze tuinieren veel en hebben weinig elektrische apparaten voor in huis.

Een half uur per dag is voldoende beweging om gezond te blijven. Zie dit filmpje

Neem eens vaker de trap, de fiets of ga lopend. Denk eens na over een staand bureau (thuis en op het werk).

2. Een doel in het leven

Het hebben van een doel in je leven kan je zo 7 jaren extra opleveren. Iets hebben waar je s’ochtends voor wilt opstaan. Wat is jouw doel in het leven?

3. Zo min mogelijk stress

Ook in de blauwe zones ervaren ze stress (dat hoort immers bij het leven). Erg veel stress kan echter zorgen voor lichamelijk en geestelijke klachten. In de blauwe zones hebben ze dagelijkse routines om de stress van zich af te schudden zoals een dutje, het denken aan voorouders of een vrolijk uurtje.

Heb jij op een dag al een routine om de stress de baas te blijven? Een adempauze, meditatie of even een rondje lopen kan al een hoop schelen op een dag!

Een app waar ik blij van word is: Oak

4. de 80% regel

Verlaag je calorie inname met 20%. Het gevoel tussen niet hongerig meer zijn en vol zitten kan het verschil maken in gewicht verliezen of juist aankomen.

5. Bonen en plantaardig voedsel

Het eten van allerlei soorten bonen (tuinbonen, zwarte bonen, sojabonen en linzen) is de basis van het dieet van alle honderdjarige in de blauwe zones.

6. Wijn

In alle blauwe zones drinken ze matig wijn.

7. Gelijkgestemden

Tot een groep behoren van gelijkgestemden die regelmatig samenkomen heeft een positieve invloed op de gezondheid.

8. Familie

Familie en geliefden komen daar op de eerste plaats. Ouders en grootouders wonen in de buurt en ze investeren tijd ene liefde in hun kinderen. Ook gaan de mensen niet met pensioen maar blijen naar vermogen actief tot het einde van hun leven.

9. Vriendenkring

Een goede vriendenkring en sociale contacten dragen bij aan een extra lange levensverwachting.