Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit is een mooi woord voor ‘gevoeliger zijn voor prikkels’. Ongeveer 15-20 procent van de mensen hebben deze gevoeligheid.

Sommige noemen het flauwekul, aanstellerij of een modeterm. Echter uit mri-scans blijkt dat er meer hersengebieden bij mensen met een hogere gevoeligheid oplichten bij het kijken naar gezichtsuitdrukkingen.

Sommige mensen met een hoge sensitiviteit ervaren met name de last hiervan. Maar naast last kan je deze talenten van gevoeligheid ook benutten. Lees hier enkele tips:

1. Loop voor op de trends/troepen

Durf voor je behoeftes en ideeën uit te komen, ze zijn vaak waardevol en vernieuwend. Voel je dat mensen in je omgeving er niet klaar voor zijn, stap dan naar een invloedrijk persoon.

2. Met empathie bereik je meer

Gebruik die emotionaliteit en inlevingsvermogen in je voordeel. Iedereen vind het fijn om oprechte aandacht te krijgen.

3. Zorg voor een rustige en harmonieuze omgeving

In een goede omgeving, met de juiste omstandigheden zijn mensen met een hogere gevoeligheid succesvoller dan anderen. Een goede omgeving bestaat uit rust, harmonie, voldoende manieren om je ideeën te uiten en controle over je eigen tijd. Eigen baas zijn, is vaak heel goed voor gevoelige mensen (als dat binnen je mogelijkheden ligt).

4. Gelukkig ben je anders

Accepteer en zie de positieve kanten. Je begrijpt subtiliteit, ziet nuance, je bent intuïtief en vaak een esthetisch oog.

5. Bewaak je eigen grenzen

Mensen met een hogere gevoeligheid zijn sneller overprikkeld; herken dit en respecteer je grenzen.

6. Loop er niet mee te koop

Het woord ‘hoogsensitiviteit’ heeft nog altijd een connotatie van ‘aanstellerij’ of ‘beter voelen’. Leg eerder uit dat je wat tijd voor jezelf nodig hebt. Of vertel over de ‘leuke’ kanten.