Hieronder worden de 10 nieuwe aanbevelingen voor de preventie van kanker besproken.

Judith Hilhorst vertelt:

Afgelopen voorjaar heb ik de online cursus Nutrition & Cancer gevolgd van Wageningen University. In deze cursus stond de relatie tussen voeding, leefstijl en kanker centraal.

Kanker is in veel delen van de wereld de belangrijkste doodsoorzaak. Steeds meer mensen krijgen kanker. Ook leven mensen langer met kanker dan vroeger doordat de ziekte eerder wordt gediagnosticeerd en er betere behandelopties voorhanden zijn. Verwacht wordt dat wereldwijd de directe en indirecte kosten en het inkomensverlies ten gevolge van kanker in 2030 US$458 biljoen zal zijn. Iedereen kan worden getroffen door kanker. Desondanks wordt geschat dat 30 tot 50% van alle gevallen van kanker voorkomen kan worden door onder andere een gezonde leefstijl.

De Third Expert Report stond centraal in de cursus. De Third Expert Report, Diet, Nutrition, Pysical Activity and Cancer: a Gobal Perspective is een rapport dat in 2018 is uitgebracht door de World Cancer Research Fund (WCRF) en de American Institute for Cancer Research (AICR). Het rapport behandelt de meest recente inzichten van The Continous Update Project (CUP). CUP is een langlopend onderzoeksproject dat zich bezighoudt met het analyseren van onderzoek naar de invloed van voedingspatronen, voeding en lichaamsbeweging op de overleving van en het risico op kanker. Een van de belangrijkste onderdelen van het rapport zijn de nieuwe aanbevelingen voor preventie van kanker. De CUP wordt geleid door de WCRF in samenwerking met de American Institute for Cancer Research, de World Cancer Research Fund UK, Wereld Kanker Onderzoek Fonds en World Cancer Research Fund HK.

Hieronder worden de 10 nieuwe aanbevelingen voor de preventie van kanker besproken. De aanbevelingen helpen bij het behouden van een gezond gewicht, het handhaven van een gezond voedingspatroon en het hebben van voldoende lichaamsbeweging. Het is belangrijk dat de aanbevelingen tegelijk worden nageleefd en niet afzonderlijk van elkaar.

De aanbevelingen beïnvloeden elkaar.

De 10 aanbevelingen zijn:

  • Blijf op een gezond gewicht. Er is sterk bewijs dat meer lichaamsvet gerelateerd is aan veel typen kanker.
  • Kom in beweging.
  • Eet veel volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten
  • Eet zo min mogelijk fastfood en ander voorbewerkt voedsel waar veel vet, zetmeel of suiker in zit
  • Beperk het eten van rood en bewerkt vlees
  • Drink zo min mogelijk dranken met toegevoegde suikers
  • Drink zo min mogelijk alcohol
  • Gebruik geen voedingssuplementen voor de preventie van kanker
  • Voor moeders: geef je baby borstvoeding, indien mogelijk

Na de diagnose kanker: volg deze aanbevelingen, indien mogelijk

Bron: World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research. Diet, Nutrition, Physical Activity and Cancer: a Global Perspective. Continous Update Project.

https://www.wkof.nl/nl/over-ons/voor-de-pers/persberichten/na-10-jaar-onderzoek-nieuwe-richtlijnen-voor-kankerpreventie